Тя е най-добрият ментор, който съм могъл да получа в този етап на живота си. Занимава се с човешки ресурси, преподава, и е уникален и много цветен човек. Заедно решихме, че ще направим доброволчески клуб в моето училище, Националната финансово-стопанска гимназия, и го направихме. В последствие се срещнахме и с една доброволческа организация - те бяха започнали да правят такъв проект за геймифициране на доброволчеството чрез състезания между различни клубове. Включихме и нашия клуб и подкрепихме много яки каузи - посещавахме домове за деца, за възрастни хора, ходихме в кучешкия приют да се грижим за кученцата, в училище организирахме различни инициативи. Беше вдъхновяващо.
Какво според теб прави един ментор добър?
Едно от нещата, които запомних от моя сезон и в които до ден-днешен продължавам да вярвам, е, че при менторството ученикът трябва да е водещ. Менторът трябва да е подкрепящ, навигиращ и коригиращ, когато се налага, под правилната форма.
Според мен менторът трябва да е готов да помогне на ученика дори от перспектива различна от собствената си.
Това е и една от ползите да си ментор - ако станеш ментор на ученик, който иска да се развива в сфера, до която ти нямаш достъп или пък нямаш формулата, с която да му помогнеш, как реално ще му помогнеш? Ще трябва да мислиш по по-нестандартен начин, да имаш подход, който да е изцяло насочен към ученика.
Какво за теб беше най-ценно в програмата ABLE Mentor?
Най-ценното, което учиш в ABLE Mentor, е, че трябва да постигнеш целите си сам, да насочиш към себе си отговорността за своето развитие и това, което ще постигнеш.
В ежедневието много често прехвърляме вината върху другите, в някои ситуации се изкарваме жертви, бягаме от отговорност. Докато в ABLE Mentor, ако сам не си направиш нещата, няма да станат, и това е най-ценният урок според мен, който получаваш за живота.
Всички имат различни проекти, но общото е това, че ABLE Mentor учи младите хора да си търсят талантите, да търсят как да ги развиват, и да търсят какво полезно нещо могат да направят с тях.
Като цяло аз винаги се стремя да съм полезен на хората, това е една от личните ми ценности. В ABLE Mentor именно това беше уникалното - каквото и да направиш, помагаш на някой друг, но го правиш ти, с твоите си таланти и умения. Разбира се, има го и това, че научаваш много нови неща, виждаш много нови хора, правиш неща, които не си и предполагал, че ще направиш, не си предполагал, че изобщо са ти по силите. Винаги имаш стабилен гръб в лицето на ментора и на програмата, което за един ученик според мен е невероятна възможност.
С какви ресурси те подкрепи ABLE Mentor?
Ще започна от по-техническите неща. Първо - с това, че в програмата има общи събития, на които трябва да представиш докъде си стигнал, да си подобриш презентационните умения, защото имаш около 50-60 души пред теб, които за един ученик не са малка публика, и това не е в час, където познаваш всички и си в комфортната си среда. Канвата, която трябва да попълниш и да се замислиш какви са ти целите, къде искаш да стигнеш и как да стигнеш там, е много добър инструмент. Това, че изобщо имаш ментор - това за мен беше безценно.
В момента има много голям социален натиск върху учениците. Всички им казват: ,,Хайде, започвай да работиш, пораствай, стани успешен.” Всичките тези неща уж те тикат напред, но всъщност кое ти помага? В ABLE Mentor имаш ментор, имаш всичките тези инструменти, които ти помагат да вземеш правилните решения.
Какво научи за себе си в програмата?
За себе си научих, че е важно да си амбициозен, но е по-важно и да имаш реална представа за това какви са способностите ти в момента и къде искаш да стигнеш. Научих, че е хубаво да си поставяш цели и да бъдеш търпелив. Едно от нещата, които според мен са много типични за нашето поколение, е да сме много нетърпеливи, да искаме нещата да стават тук и сега. Така сме свикнали и средата е такава. Обаче неща, които са свързани с кариера, предприемачество, това да добиеш нови умения и да постигнеш нови неща, много рядко се случват с щракване на пръсти.
Научих се да разчитам на себе си, да познавам таланта си, да съм търпелив и да си поставям измерими и постижими цели.
Как продължи твоята история след ABLE Mentor?
Имах още две години, докато завърша гимназията, през които продължих да си движа доброволческия клуб. След като завърших училище, част от вдъхновението да се занимавам с човешки ресурси дойде именно от Ели, защото тя ми разказваше какво е да си част от тази индустрия. Човешките ресурси в голямата си част са насочени към хората и ролята на тези специалисти често е именно да са ментори, съветници.
След като завърших гимназията си, основах младежка организация, YOUth TALENTs, с която целим да помогнем на учениците да се развият и да се подготвят за живота след училище.
Постигаме го с обучения, обикаляме из училищата, правим отворени събития, срещаме учениците с работодатели, с успешни хора, пишем статии за тях, намираме им работа. Намерили сме работа на десетки млади хора. Освен това, вече трета година водим обучението за кариерно ориентиране на ABLE Mentor. През първата година го водехме заедно с Ели, през последните две го водя сам.