Нека да поговорим по темата за менталното здраве и какво бихме могли да направим, за да ѝ отделяме повече внимание.
Бихме могли да направим стъпки по открехване повече за тази тема – първо за нейната значимост, генерално да започне да се говори за това колко ключово е менталното здраве за всичко, което правим. В работата менталното ти здраве влияе много сериозно на резултатите, във връзките – било то със семейство, с партньор, или в социалната среда с приятели – също е от голямо значение. Всичко е взаимосвързано. Това, което можем да направим сред толкова много млади хора, е да говорим. Да им кажем, че тяхното ментално здраве има значение. Че не е окей, ако нещата вкъщи не вървят добре; не е добре човек да се срамува да сподели. Да им кажем, че ако човек преживява симптоми на депресия или хранителни разстройства, това не е норма. Това, което можем да направим, е първо да започнем да говорим помежду си. Разбира се, по-голяма стъпка биха били инициативи като тази на Григорий. Третата стъпка е да включим личното споделяне: какво е депресията, какво е бърнаут синдрома в клиничната му степен, какво означава някой да те тормози, какви са симптомите за това. Един вид да помогнем на хората да различат кое поведение е приемливо и кое – не е, и когато поведението не е приемливо, да са наясно какви са начините да сигнализират за това.
Какво според теб прави един ментор добър?
Границата, мисля. Границата между това да си приятел, да си говорите на един език, да кликвате, ти самият да усетиш какво пали твоя ученик или пък, ако е извън програмата ABLE Mentor, човекът, с когото работиш, и оттам нататък човекът, когото ти менторстваш, да може да разчита на теб, че го водиш в някаква посока.
Важна е границата между това да си приятел, но и да осъзнаваш, че си човек с повечко опит.
Ролята на ментора е свързана и с това да съумее, ако ученикът дава идеи, които излизат от рамките на постижимото или обществено приетото, да му даде сигнал за това.
Да можеш да запазиш пространството на приятелство, докато съумяваш да зададеш и точните въпроси. За да бъдеш добър ментор, трябва да се възползваш от възможността да подкрепяш човека, да го насърчаваш и да му покажеш, че има как да намери правилния начин, за да реализира идеите си.
Ако приемем, че в ABLE Mentor менторите подкрепят учениците, то кой подкрепя менторите?
Аз бях много впечатлена от двете ни координаторки, които винаги са насреща, ако имаме нужда да питаме нещо или да ни помогнат. Освен координаторите, ABLE Mentor организира срещи и събития, които са само за менторите, за да може, ако преживяваме някаква трудност с ученика, да споделим и да получим насоки, както и другите ментори да споделят и свой опит. Според мен това е много ценно, наистина се чувстваш в безопасност и подкрепен, докато работиш с учениците. Ако нещо стане, имаш гръб, на който да се опреш.
Ако имаш магическа пръчка, която можеш да използваш само веднъж, но в полза на другите, за какво би искала да я използваш?
Много интересен въпрос. Ще си споделя първия спонтанен отговор, а той е – всеки един човек по света да има достатъчно финансови средства да си подсигури жизнения минимум. Всички хора на земята да нямат притеснения за физическото си оцеляване. С това се решава естествено гладът, но основното ми е, че за мен
истинският потенциал на човек се крие в творческата му същност и в това да може да види какви идеи има, какво му е интересно.
За да следваш тази творческа искра, на теб базовите ти нужди трябва да са покрити. За това си мечтая – всеки човек да има подслон, храна, оттам нататък вярвам, че хората са способни да вървят нагоре и да видят какво могат да направят.
Вие вече наближавате края на сезона – какво научи от своя ученик?
,,Предай нататък”. Имала съм го в себе си винаги, доброволчеството ми е било хоби още от началното училище, но
при моя ученик много вдъхновяващо ми подейства това колко силно и благородно е желанието да предадеш нататък своите уроци, когато ти си преминал през нещо трудно, да дадеш на общността, да направиш нещо за тях, да помогнеш и на други, които може би са били в твоята ситуация.
У Григорий има кураж, и зрялост – това са условията да се отвориш да говориш за тези неща, да допуснеш други хора във вътрешния си свят, активно да правиш неща за тях през това, което си преживял. Този урок от толкова млад човек, който наистина следва мисията си с хъс и с увереност, ме вдъхновява и мотивира.
Какво научи за себе си от участието си в програмата?
Позволявам си да съм много искрена – научих, че е време да стана по-уверена във всички знания, които съм натрупала. Много силна отговорност почувствах в работата си с Григорий като личен пример на човек, излязъл от образователната система по психология в България – какво правя с това образование, как го практикувам, как поемам по пътя. Reality check ми беше много сериозен, защото в момента не се занимавам активно с психологично консултиране, макар и да обвързвам работата си със специализацията си по организационна психология. Покрай участието си в ABLE Mentor научих, че наистина много усилия съм положила да опозная психиката на хората – всякакви курсове, години познания и книги, и все съм в етап ,,още” – още имам какво да науча, още имам какво да преживея, преди да започна да давам на хората. Работя с клиенти от около две години и виждам, че им помагам, но все още съм колеблива. Григорий ме учи и с увереността си.