fbpx

,,АBLE Mentor предлага на младите хора среда за себеоткриване.”

Избрахме да ви разкажем менторската история на Мартин Пунчев, защото е едновременно необичайна и универсална. Необичайна е с това, че ни сблъсква с обстоятелства, които биха могли да обезкуражат и най-ентусиазирания ментор. Универсална е, защото ни показва как силата на желанието да подкрепиш другия е в състояние да начертае нов път там, където мнозина биха видели задънена улица.

Мартин е художник на 3D персонажи за компютърни игри. Има си и своя школа, в която обучава професионалисти в сферата на 3D графиката. Включва се в Сезон 14 на ABLE Mentor по препоръка на своя позната, когато решава да изследва темата за ученето чрез преживявания.
Мартин с голямо нетърпение очаква да срещне своя ученик и да се захванат за работа. Случва се така обаче, че ученикът закъснява - няма го през целия първи месец на тримесечната програма. Времето напредва, започват да се нижат събитие след събитие, а Мартин все още няма на кого да бъде ментор. Тогава осъзнава, че би могъл да бъде полезен в рамките на ABLE Mentor и по друг начин - като предложи да помага на всички други екипи със съвети в своята област. Така успява да подкрепи три отбора, преди да се появи и неговият ученик Йордан.

,,Зарадвах се, че може да стартираме, но пък закъснението ни изигра лоша шега, защото той изпусна първите обучения,” спомня си Мартин. ,,Целеполагането и презентационните умения са много важни, за да стартира проектът успешно. Трябваше да бързаме, за да наваксаме, което особено за него добави стрес към преживяването.”

Йордан идва от света на графитите, на street art културата. Иска му се да направи собствен бранд с такива дизайни за феновете на street art. Мартин се запалва много по идеята и се захващат за работа.

,,В своята школа преподавам на хора, които са строго профилирани, поставили са си цели и знаят за какво идват да търсят моята консултация,” разказва Мартин. ,,Свикнал бях с тази динамика - да давам точно определени знания на мотивирани хора.
В началото не бях готов за мисълта, че с моя ученик по-скоро ще започнем с опознаването и вдъхновението, заедно ще изровим кои са нещата, които искаме да развиваме, а чак след това ще направим план, който може да попада тотално извън зоната ми на комфорт.
Представях си, че щом съм се записал в ABLE Mentor като 3D художник на персонажи, ще работя с участник, който иска да прави точно това. Много бързо обаче успях да си изясня каква е моята роля на ментор и да се адаптирам. Помогна ми участието в срещите - да слушам въпросите на учениците, останалите ментори, проблемите, които споделят.”

В разговорите си с ученици Мартин си припомня, че на тази възраст те често не знаят кое е тяхното нещо, тепърва им предстои да го открият. Имат нужда някой да адресира вътрешните им съмнения и да ги насърчи да продължат да търсят.
,,Още от началото разбрах, че проектът не е толкова важен, колкото важно е учениците да добият меки умения и опит.
Това е трудно, защото има лек его елемент от страна и на ментор, и на ученик, усеща се напрежение какъв проект ще представиш. Конкуренцията е полезна, защото и в истинския свят човек трябва да бъде наясно, че се работи здраво и има крайни срокове. Виждам обаче и как може да добави стрес.”

В края на сезона Мартин и Йордан не презентират заедно проект, остава им обаче опитът, натрупан в процеса на общуване. ,,Менторството малко или много ме въведе в света на родителите,” споделя Мартин. ,,Това породи и моя интерес към психологията, започнах да се задълбочвам в темата образование, да търся правилния подход към тази възрастова група. В момента чета много за алтернативно обучение - unschooling, deschooling.

Самият Мартин не е имал ментор в смисъла на човек, от когото да очаква, че ще получи насоки. Имал е обаче колеги, в чието обкръжение учи. ,,Гледал съм какво правят и съм моделирал себе си по това, което съм харесвал в примера им.
Баща ми пък ми е помагал с това да създава средата, в която аз и брат ми да развиваме уменията си, и да ни оставя ние да я владеем. Това със сигурност е най-ценното във възпитанието ми - свободата да управлявам сам времето и интересите си.”
Автор на историята за Тортуга е Петър Петров

Костенурката Тортуга, нарисувана от Мартин за един от уроците в школата му

Най-значимата полза от ABLE Mentor пък Мартин вижда в това, че програмата изкарва младежите извън ежедневието им. ,,ABLE Mentor създава за учениците пространство, където да се зародят идеи, интереси, контакти, излизане от зоната на комфорт. За мен да намериш своето призвание е едно от най-важните неща и е хубаво да се случи възможно най-рано. Повечето хора правят грешката да харесват идеята за нещо - представят си дадена професия като страхотна, но в момента, в който започнат да я учат, практически и ежедневно, откриват, че не е за тях. Ако човек не избере ориентирано пътя си, може да загуби едни пет години от живота си, тепърва след това да се озове в лоша ситуация. Затова е важно учениците да имат шанс практически да опознават света, преди да изберат професионалния си път.
АBLE Mentor предлага на младите хора среда за себеоткриване точно в критичния момент, когато избират накъде да продължат.”
Самият Мартин открива своето призвание почти случайно - един ден програмист, който е приятел на баща му, носи в дома им диск на 3D Studio Max, версия 3. Третокласникът Мартин проявява интерес към този софтуер за 3D компютърна графика и веднага получава книга по темата. Бащата на Мартин е архитект и започва да му дава задачи, свързани с 3D визуализации. Началото е като игра - свободно и ненатоварено с очаквания, но пък много завладяващо. След това Мартин загърбва тези занимания за няколко години, докато не идва момент, когато естествено да се върне към тях. ,,Забелязал съм, че много често човек се връща към първите неща, които са му носели удоволствие”, споделя той.

,,Хората си мислят, че децата са пластилин и можеш да ги правиш, каквото си искаш, а това не е точно така и повече вреди,” казва Мартин. И дава своя менторски съвет към всичи ученици в програмата:
,,Включвайте се в колкото се може по-разнообразни дейности, за да откриете кое е нещото, което ви носи удоволствие. След това помислете креативно как може да го приложите, за да си осигурите стабилно бъдеще и работа поне на този етап от живота ви.”
 

Ще подкрепим всеки ученик, който иска да работи активно за своето развитие.
Защото да сме част от растежа за нас е чест и привилегия.
Защото вярваме, че така заедно градим по-добро общество.
Защото знаем, че можем.
Вие искате ли да се включите?