fbpx

,,ABLE Mentor ме зареди с позитивна енергия и много ме обогати като човек.”

Историята на Калина Кюркчева започва с вдъхновяващо приятелство.

,,Най-добрият ми приятел Юлиан Караджов винаги се е занимавал с всевъзможни програми и проекти. Отблизо виждам как той постоянно работи и постоянно се развива. Казах си: ,И аз искам да съм като него!’”

Юлиян завършва 12-и сезон на ABLE Mentor в София, а Кали кандидатства в следващото издание на програмата, без изобщо да има идея за проект. ,,Бях малко изплашена, защото не съм човек, на когото лесно му хрумват идеи. Трябва да седя и да мисля, накрая често не съм доволна от това, което измислям. ABLE Mentor обаче ми изглеждаше като много добро начало.”

Във формуляра за кандидатстване Кали посочва своите интереси: опазване на околната среда и здравословен начин на живот. Така ABLE Mentor я среща с ментора Катрин Томова. ,,Още при първата ни среща аз ѝ подметнах една идея. Оказа се, че това е нещо, което тя отдавна си е мечтала да направи.” Катрин и Калина решават, че в рамките на ABLE Mentor ще подготвят и проведат уроци по опазване на околната среда за ученици в начален курс на обучение.
,,Израснах в Италия,” разказва Кали. ,,Там образователната система е доста различна. Имахме много часове, посветени на опазването на околната среда. Това не бяха някакви скучни сухи часове, а точно обратното - водеха ни на различни места, запознаваха ни със специалисти. Посещавала съм местата, където сортират боклука, после го обработват и рециклират. Показвали са ни отблизо проблемите, свързани с околната среда.
Понеже бях още много малка, когато започнаха да ни учат да мислим как се отнасяме към природата, това се отрази върху начина, по който гледам на темата днес. Старая се да водя устойчив начин на живот, не използвам пластмаса, не изхвърлям храна.
Като цяло съм много внимателна, но виждам, че хората около мен не са.
В България се говори, че целият боклук се събира на едно място, че няма никакво значение дали събираме разделно, че един фас на земята не би навредил особено. Всичко това щеше да е различно, ако децата и тук имаха в учебната си програма часове, посветени на опазване на околната среда.”
По време на средносрочното събитие много от участниците в сезона проявяват интерес към проекта и готовност да помогнат. Кали и Катрин се свързват с няколко училища с предложение да изнесат урок по темата, но повечето забавят отговора си. Първата покана за провеждане на часове с четвъртокласници идва от V ОУ ,,Иван Вазов" в София.

,,Поради извънредното положение нямаше как да ги направим на живо тези часове, затова пък ги направихме онлайн. Аз подготвих презентация - много цветничка и пълна с картинки. Споделихме екран и презентирахме заедно - един слайд аз, един - моята менторка. Ние имаме различен начин на говорене и това разнообрази презентацията. През няколко слайда имаше игри - карахме децата да търсят предмети от пластмаса из стаята, да намерят такива, които биха могли да бъдат изработени от друг материал. Включихме и анимационни образователни клипчета по темата, после ги обсъждахме. В края на часа помолихме децата да измислят начин, по който биха могли да помогнат за опазване на околната среда. Ние им дадохме примери и насоки, но те сами избираха какво да обещаят.
Едно дете беше толкова вдъхновено, че написа цяло есе по темата и го прочете пред всички.
Приключихме урока с ,,домашно” за най-ентусиазираните - проекти за правене на изкуство от рециклирани материали и допълнителни клипчета за гледане в youtube.”
Кали разказва, че в лицето на ментора си Катрин е намерила съмишленик, приятел, и вдъхновяващ пример за подражание. ,,Катрин работи в HP, където се грижи всичко да идва от проверени източници - да няма детски труд, да е рециклируемо и т.н. Работи и в неправителствната организиция Българска фондация ,,Биоразнообразие.” Когато си науми нещо, тя го прави, и го прави от сърце. Това много помогна на нашия проект, защото аз работех по него, но моята менторка ме подкрепяше постоянно. Когато виждаше, че не ми достига време, поемаше от моите задачи. По време на целия проект и двете се отнасяхме изключително сериозно към работата си. Говорехме си през два дни. Всеки път си казвахме какво сме направили до момента, обсъждахме нови идеи, но и неща от ежедневието. Давахме си крайни срокове.
Катрин е много усмихнат човек, изключително позитивна, но в същото време е много сериозна, когато става дума за работа - виждаш, че ще си свърши докрай науменото. С това ме вдъхнови да съм по-продуктивна и по-отговорна към това, което правя, да си разпределям по-добре времето, да не ме е страх да говоря за проектите си пред публика.”
Катрин и Кали вече са решили, че ще продължат с проекта и в бъдеще. Готови са да търсят начини да достигнат до училища в цялата страна. ,,Със сигурност ще ни трябват спонсори, и други млади хора, които да се включат в каузата”, пояснява Кали.

Тя самата вече си е избрала и още една кауза, за която да работи активно догодина - ABLE Mentor. ,,ABLE Mentor ме зареди с позитивна енергия и много ме обогати като човек. Знаеш, че ако поискаш помощ, ще се намери кой да ти помогне. И хората са прекрасни! Можеш да си общуваш с всички.
Хем се научаваш да комуникираш с хора, хем са много готини и амбициозни хора.
Разбрах, че също като менторката ми, ако си наумя нещо, ще го направя докрай, няма да се откажа и ще работя с удоволствие. За мен това беше изключително ценно, защото не се бях озовавала в такава ситуация.
Искам догодина да се включа в организационния екип на ABLE Mentor и да помагам, защото знам, че програмата ще бъде ценна за всеки, който реши да участва.”