fbpx

,,Моят ментор успя да промени гледната ми точка за щастие.”

Кога за теб започна приключението ABLE Mentor?

През 2018 година - имаше презентация в училище, прозвуча ми като готино занимание. Стори ми се интересна самата идея на ABLE Mentor - да свързва ученици с някакви хора, които са добре развити в областта на своите интереси. Точно се бях запалил по физика и по инженерство, но не знаех нищо. Записах се в ABLE Mentor, търсейки човек, който да знае много, за да измислим заедно перфектния продукт. Описах много генерално интересите си, защото не бях сигурен какво точно искам. Написах, че се интересувам от sustainable energy, физика, програмиране, като цяло от технологии и науки, свързани с математика. Откриха ми ментор. Когато се запознахме, аз не знаех какво да очаквам, но бях позитивно настроен.
Менторът ми, Иван Шарланджиев, се оказа готин пич. Много бързо станахме приятели, свързаха ни някакви общи теми, музика най-вече. Аз се занимавам с музика, а Ванката има доста адекватен музикален вкус. Той работи в една компания за соларни панели, пътувал е из цял свят, ходил е в Япония - super sick! В Америка е ходил на бригада, в Португалия, слуша FADO, което е голям плюс! Бързо се захванахме за работа и започнахме да опитваме да разберем какво всъщност аз искам да направя и какви са моите интереси.
Аз бях прекалено изпълнен с мотивация, която замъгляваше реализма на места, а Ванката много готино ме надъхваше, но ме караше да се замислям и за трудностите, които ще срещам по пътя, и да преценявам с какво мога да се справя наистина. Сега, като тръгвам да кандидатствам в универститет, нещата, които той ми е казвал, са ми от голяма полза.
Какъв беше вашият проект?



Искахме да направим много готино устройство, хората да имат полза от него. Първо мислехме да правим соларни чадъри, които вече бяха направени, но искахме да ги направим по-готини. Накрая се спряхме на зарядно за телефон, което зарежда телефона с енергия от каране на колело.

Кинетична енергия?

Да. Това вече е измислено, но не са направени много добре тези зарядни, не складират много енергия като цяло. Ние си поставихме за цел да ги направим по-добре. Беше много интересно. Ванката ми даде няколко книги да прочета, бяха доста добри, пращаше ми и клипчета по темата електроинженерство.
След това работихме, доста работихме, но след работата винаги имаше някакъв разговор, все едно сме си приятели.
Показа ми как да представям идеите си пред хора - как да бъда изразителен в речта си, как да я структурирам. Показа ми, че това ми трябва не само за да си постигнем целта, а за да постигам и други неща.

В края на ABLE Mentor ние не бяхме готови с нашия проект и все още не сме готови, вече две години. Моя е вината, признавам, аз не бях 100% сериозен. Опитахме да направим няколко дизайна, измервахме волтаж, ампери, свързвахме ги в електрическа верига, и толкова. Концептуално успяхме да приключим доста голяма част от проекта, на теория знаем какво ни трябва, но на практика не знаем как да извлечем повече енергия от системата, за да се зарежда телефонът бързо, да не прекъсва връзката, да не е нужно да караш 100 км, за да си заредиш телефона 50%, а да можеш да караш 10 км и да го заредиш напълно. ABLE Mentor свърши, с Иван обаче продължихме да си говорим и да се виждаме. Не толкова често, колкото като бяхме в програмата, защото сме доста заети, но винаги има какво да си кажем, като се видим.

Аз даже имах един грандиозен план - тази събрана енергия да се съхрани в една огромна батерия на плажа и енергията да се използва за други неща, не само за зареждане на телефони, а за зареждане на хладилници например. Това обаче беше някаква много грандиозна идея, не знам дали с ментора ми щяхме да можем да я направим за 3-4 месеца.

А мислиш ли, че ABLE Mentor очаква от участниците непременно да си реализират идеята в рамките на 3 месеца?



Не, не е това целта според мен.
Мисля, че целта на ABLE Mentor е да срещне двама души, един от които е много заинтересован от дадени неща, друг, който може да му даде ясна представа за тези неща. Проектите са повече занимавка, пример какво представляват нещата, които ученикът иска да пробва. Проектите са само отражение на твоите интереси и на насоките, които менторът ти дава.
Какво прави един ментор добър?

Добрият ментор най-вече надъхва своя ученик, но го надъхва по начин, който показва и проблемите. Менторът цели да окуражи и да насочи ученика си, но менторът трябва да може и да демонстира трудностите, да те окуражи да се изправиш лице в лице с тях. Поне това беше моят опит и се оказа приятен.

С какви ресурси ABLE Mentor подкрепя учениците?

С хубав кетъринг. :)

Мисля, че един добър ресурс са постоянните контакти, които ти изграждаш. Имаше едно сплотяване на ученици, обсъждаха се техните проблеми. Това е много хубаво - да има до кого да се допиташ, с кого да споделиш. Така не се чувстваш изоставен. Идваха да презентират успешни хора - беше готино и безплатно. Моят ментор ме заведе и на допълнително обучение за бизнес и маркетинг.
Менторът е най-готиният ресурс, той е пълният пакет. В ABLE Mentor не отиваш да направиш проект, отиваш да се научиш на доста неща.
Ти какво научи за себе си в ABLE Mentor?



Че съм крайно несериозен. Това научих за себе си. Но това е доста готино, защото първата стъпка към решаването на проблема е да го разбереш; втората стъпка е да го решиш. С ментора ми успяхме да пристъпим към решаването на този проблем. Аз никога не съм бил академично отличен ученик, защото нямах ясна академична цел, занимавах се с музика, исках да ставам музикант. Бях загърбил училището поради ред причини, но след като започнах да се интересувам от физика и това се оказа най-интересното за мен нещо на света, трябваше да си създам учебни навици, някаква подредба на ежедневието, трябваше да бъда отговорен.
Ако човек не си подрежда ежедневието, се чувства доста изморен, доста изтормозен. Аз не знаех как да уча и в същото време да имам и свободно време. Моят ментор успя да промени гледната ми точка за щастие.
Ако не бяхме имали тези срещи с него, аз вероятно щях да имам доста по-различен подход, който може би нямаше да бъде особено правилен.
Ако имаше магическа пръчка и можеше да я използваш веднъж в полза на другите, какво би пожелал?



Толкова добър кетъринг, колкото на ABLE Mentor, на всяко друго място. Не, това ще бъде второто ми желание. Ще пожелая светът да обърне внимание на космоса. Не, това е може би третото ми желание. Не знам, банално, но много важно - всеки един човек да има научна база. Защото научната база, самият начин на мислене, ти помага да решаваш проблеми. Този начин на мислене е структуриран и не се страхува от това, че не знае нещо. Учените също не знаят много неща, но се опитват да ги разберат.
Бих искал хората да не си пилеят живота само в удоволствия, а да имат позитивен принос.
Как успя да намериш време за ABLE Mentor?
Имах цялото свое време на света - да го харча, както си искам.
ABLE Mentor ми даде мотивация, разбрах главните си проблеми, поизчисти ми гледната точка за това какво искам да правя, на база на опита на моя ментор започнах да си решавам проблемите.

Има ли смисъл ABLE Mentor да продължи да съществува?



Да. За да има повече хора, които да бъдат тласнати към осъзнаване на себе си. Ако имат точния ментор, това ще стане. Ако този ментор резонира с тяхната идея за бъдещето им, ще бъде много добре за тях. Ако той е тотално обратното, може да им представи той какво прави и те да видят интересува ли ги или не. Това в училище не се прави, никой не ти представя различните възможности.
Училището не набляга на това какви са твоите интереси, как можеш да ги развиеш, как можеш да ги откриеш. ABLE Mentor го прави.
Ако съединим училището с ABLE Mentor, може да се получи нещо хубаво. А пък ABLE Mentor като цяло си е нещо хубаво.
 

Ще подкрепим всеки ученик, който иска да работи активно за своето развитие.
Защото да сме част от растежа за нас е чест и привилегия.
Защото вярваме, че така заедно градим по-добро общество.
Защото знаем, че можем.
Вие искате ли да се включите?