Целта ми беше да споделя на ученика моя опит, да му дам структура – не само в кариерното развитие, а в каквото и да прави, да се срещне с реалния живот, да види как стават нещата, как се работи, как се стига до идея.Исках да го пренеса в тази среда с идеята, че това ще му помогне в бъдеще.
Беше изключително интересно да вникна в света на младите хора.
Менторството ми донесе много удоволствие.Осъзнах, че е приятно да общуваш с младите хора. Те не са някакви странни същества, които слушат кей поп и странна музика, а са едно малко по-различно огледално копие на мен, когато аз съм бил ученик. Имат същите стремежи, особено моят ученик, който беше изключително способен и активен.
Иван на събитие на ABLE Activator
Комуникацията с младите хора беше едно огледало за мен самия – какъв съм бил тогава, какъв съм сега.По какъв проект работихте?
Може би съм му бил полезен като съм му дал среда – да види, че човек може да се занимава с много неща, да види как се работи по осъществяването на една идея, и да придобие увереност, че когато започне нещо, може да го свърши.С какво работата с ученика беше полезна за теб?
Осъзнавах, че умът на един тийнейджър е нещо много деликатно и като ментор нося отговорност за това той да разцъфва, да върви към нещо положително и по никакъв начин да не му вредя – дали с внушения, дали с пренебрежение, дали с цинизъм.Взимах ролята си доста отговорно. Като ментор, човек трябва да е отговорен и да внимава винаги взаимодействията с ученика да бъдат с положителен резултат. Тази осъзнатост ме направи по-емоционално интелигентен, защото на моменти ми е идвало да покажа пренебрежение или ирония. Това най-много получих и съм много благодарен.
Научих се да бъда по-строг към себе си. Когато ученикът отлагаше нещата, аз знаех, че трябва да бъда за пример.А аз самият съм човек, който много отлага и бави. Тогава знаех, че трябва активно да работя върху тази моя черта, защото бях ролеви модел. Така придобих повече дисциплина, увереност у себе си.
Това, че имам друг поглед върху младите хора, е нещо, което намирам за доста ценно. Този друг поглед ми показва колко е важно човек да работи за младите хора, защото периодът 10-12 клас е ключов. Влиянието, което програмата може да има върху цялото общество, може да бъде много голямо.Да не говорим за влиянието на всеки един ментор върху своя ученик. С каквото и да се занимавам оттук нататък аз вече знам, че ще обръщам повече внимание на младите хора. Нещо, което много харесвам в екипа на ABLE Mentor, е че половината са ученици. Изключително свежо е да работиш с тях.
Иван и Иво
Учениците имат нужда някой да ги вземе на сериозно. Да им говори, да работи с тях и да знае, че това, което те могат да допринесат към каквото и да е, е нещо ценно, без насмешка и снизхождение.Има я тая нагласа у възрастните към учениците – „ти си млад още, не си видял и не знаеш“. Дори да има нещо вярно в това, то е снизходително, а младежите искат да ги вземат на сериозно. Когато им бъде обърнато внимание, те могат да бъдат чути по-лесно.
Онова пренебрежение, което възрастните имат към младите хора, че техните теми не са важни, води до едно безсилие у тях.С какво ABLE Mentor е по-различна от образователната система според теб?
ABLE Mentor свързва учениците с възрастни, които ги взимат на сериозно, изслушват ги и ги подкрепят.От една страна прави менторите по-съзнати, по-толерантни, развива уменията им за комуникация. От друга – дава на младите хора увереност, увеличава им шанса за по-добро кариерно развитие, по-осъзнат кариерен избор.
ABLE Mentor промотира и менторството, от което нашето общество също има нужда.Кои са най-големите трудности пред ABLE Mentor, за да продължи да допринася?
Едно от най-хубавите неща в програмата са хората в нея.Но истината е, че готини организации са идвали и са си отивали, понеже хората си тръгват и тогава няма кой да ги движи, а програма като ABLE Mentor иска не само усилия, но и много сърце.
Програмата събира много know-how, става все по-установена. Натрупаният опит е от 15 сезона, никак не е малко. Важен въпрос е как ще се използва това натрупано знание и опит.Как виждаш финансовата устойчивост на програмата?
Финансовата устойчивост е приоритет номер едно за нас. И не защото сме алчни за пари, а защото, ако няма пари, тази програма няма да съществува.Има много начини да се намират пари. Това трябва да се изследва. Дали ще бъде чрез спонсори, предлагане на реклами, странични доходи – например ABLE Mentor да използва своята експертиза, за да организира менторски обучения в различни компании, или да разработим различни обучения, или такси за участниците. За всяко от тези неща има „за“ и „против“, но не трябва да се чака. Може да експериментираме, не губим нищо.
Иска ми се ABLE Mentor да получава повече обществен кредит, респект, защото е работеща програма, с изключително важни цели, със сериозна методологическа основа и значително влияние върху развитието на младите хора и обществото като цяло.Как си представяш ABLE Mentor след 5 години?
Каквато и да е програмата в бъдеще, тя винаги ще има потенциал за голямо въздействие.
Иво работи по прототипа на динамо за велосипед
Ще подкрепим всеки ученик, който иска да работи активно за своето развитие.
Защото да сме част от растежа за нас е чест и привилегия.
Защото вярваме, че така заедно градим по-добро общество.
Защото знаем, че можем.
Вие искате ли да се включите?