fbpx

,,Сред общността на ABLE Mentor открих може би 20 ментори.”

Габи разбира за ABLE Mentor, защото ѝ хрумва да създаде менторска програма.
,,Виждах нуждата от проект, който е нещо като акселератор за младите хора - има кой да ги побутне и да им помогне да постигнат целите си.
Когато представих идеята си на start-up уикенда на Тийноватор, един член на журито заговори за конкуренцията и спомена ABLE Mentor. Запозна ме с Ники Николов още в същия ден, той ми разказа за програмата и ми стана много интересно - точно от това имах нужда!”

Оказва се, че чрез идеята си за менторска програма Габи открива не конкурент, а нова възможност - в ABLE Mentor би могла да прави бизнес проект или социален проект, би могла да се фокусира върху личностното си развитие или пък да се опита да си избере професия. Най-приоритетно ѝ се струва кариерното развитие, затова именно там решава да насочи усилията си.,,Вече си бях набелязала много специалности, от които се интересувам: инженерство, технологии, математика, компютърни науки, бизнес, медицина.” Предизвикателството е голямо, но Габи няма да се изправи пред него сама.

,,Моят ментор се казва Катерина Колева, аз я наричам Кейт. На откриващото събитие на ABLE Mentor бяхме разделени на групи по 12 души - шестима ментори и шестима ученици. Още докато тя се представяше си казах, че ми се иска точно тя да бъде моят ментор. Много се зарадвах, като разбрах, че сме екип! Допаднахме си като светоглед, а освен това се оказахме и един и същи тип личност - ENTP. Тя е бизнес анализатор и продуктов мениджър в софтуерна компания.”

С помощта на Кейт много методично и задълбочено Габи започва да проучва професиите, които си е набелязала. ,,Направихме си mind map, в който разпределихме различните интереси, специалности и университети. Започнахме да обобщаваме предимствата и недостатъците на всяка възможност. Очертахме възможни реализации и кариерни пътища пред всяка специалност. Гледахме LinkedIn профили на хора, завършили съответните специалности и университети. Свързахме се с много професионалисти от различни сфери и настоящи студенти и алумни от университети в САЩ, Холания,Обединеното кралство. Така постепенно започнах да мисля по-прагматично, а не толкова идеалистично.
Осъзнах, че няма професия, която да може да ме удовлетворява напълно, но за да се приближа максимално до оптималния вариант, трябва да мисля и отвъд академичните си интереси: за ценностна система, лични цели, лайфстайл и т.н.
След обучението по цели и целеполагане на Гери Маркова ни хрумна и да направим анализ на моите приоритети в професионалното ми развитие.”

Сега вече Габи знае кои са онези неща, които иска да присъстват в кариерата ѝ - да е предизвикателна и разнообразна; да дава възможности за креативност и гъвкавост; да се практикува на различни места по света. ,,Спрях се на double major между математика и компютърни науки, защото мога да прилагам тази специалност абсолютно навсякъде, включително и в медицината. Наред с това нуждата от специалисти с такъв профил ще расте все повече с течение на времето. За този избор ми помогна и моят стаж в Dronamics.”
Още в самото начало Габи и Кейт си поставят за цел да намерят стаж. Това обаче се оказва нелека задача, защото съвпада с обявяването на извънредно положение в България: ,,Започнах да пиша на хора, които познавам от ,,Тийноватор”, но получих първите си откази заради епидемологичната обстановка. Наистина се бях отчаяла, че няма да се получи.
Един ден Кейт ми спомена, че Константин Рангелов от Dronamics е ментор в нашия сезон на ABLE Mentor, и ми даде контактите му. Реших да му напиша имейл и да го помоля да си поговорим за аероспейс индустрията. Съвсем случайно попитах и дали имат стажове. Макар и да не вярвах, оказа се, че имат, и то точно какъвто търсех - изкуствен интелект. Още от началото на стажа си всеки ден виждам конструирането на самолет.
Това е нещо, което не може да се види лесно, особено в България. Пристигам тук, гледам задачите за деня, имам срещи със супервайзъра си, виждам и докъде сме стигнали с построяването на прототипа. Стажът ми е за изкуствен интелект и computer vision, което е актуална тема за изследване и за прилагане в инженерството.
Аз се занимавам с нещо, което ще помогне на самолета да излита и каца по-добре. Говоря си с инженери ежедневно и научих как работят доста от нещата около мен. Тук най-накрая някой ми разбира математическите шеги! Имах възможност дори да управлявам самолет - беше само симулация, но силно доближаваща се до реалността, защото на нея се обучават бъдещи пилоти.
Научих и за инвестициите, и за това как се развива един стартъп. Може би след време и аз ще искам да направя технологичен стартъп. Стажът ми трябваше да приключи на 11 юли, но реших да го удължа до края на лятото, защото доста ми харесва.”
Кейт и Габи успяват да постигнат и друго - свързват се с университети в САЩ, за да демонстрират интерес към програмите по математика и компютърни науки. За целта Габи записва видео, в което показва едно от хобитата си - въртенето на огън.

,,Когато въртиш огън, най-важното е да запазиш самообладание, защото е наистина опасно. Ако объркаш нещо, може да се изгориш.” Габи изпраща видеото, резюмето си и всичките си извънкласни дейности до няколко американски университета, и получава първите положителни отзиви. ,,Доста от университетите ми изпратиха автоматичен отговор, но Darmouth и NYU ми писаха, че съм подходящ кандидат.”

Ако въртенето на огън е дало на Габи самообладание и начин да се открои, а пък стажът в Dronamics ѝ е дал възможност да бъде част от създаването на напълно автономен самолет, то ценността на програмата ABLE Mentor Габи открива най-вече в хората:
,,Това, което програмата ми даде, е общността от мотивирани хора, с които можем винаги да си сътрудничим по различни проекти и идеи.
Менторът също беше много важен за мен. Може би чувствам ментора като продуктов мениджър на собственото ми развитие. От Кейт се научих на оптимизъм, упоритост, и да продължавам да опитвам, докато не постигна целите си. Възхищавам ѝ се, защото тя е любопитна и се интересува от голям диапазон от теми извън професионалната си сфера. Любопитството е основният двигател на човешкия прогрес, затова се надявам да виждам все повече любопитни и широкоскроени хора в обществото.
ABLE Mentor ми даде и увереността, че винаги ще намеря подходящ човек, колкото и зает да е, който да е готов да ми помогне. Изисква се само да бъда инициативна и търпелива, защото понякога нещата не се получават бързо, но в крайна сметка се получават - както с моя стаж. Сред общността на ABLE Mentor открих може би 20 ментори, ако броя всички хора, които ми отделиха време, за да ми разкажат за професиите си.”
Габи се надява някой ден да има възможност също да споделя знания и опит с колкото се може повече хора чрез събития като TedTalks. Мечтае и да работи върху разпространението на смисъла и красотата на математиката сред обществото. ,,Искам да има повече учители по математика и природни науки, които да ги представят такива, каквито са - интуитивни и приложими - като в Youtube канала 3blue1brown, който силно препоръчвам.”

Освен всичко друго, Габи иска и да открие работа, която е интердисциплинарна, смислена, и ѝ позволява да бъде всестранно развит човек. Тя мечтае, а ние знаем - за момиче, което от 8-годишно върти огън, няма нищо невъзможно!