Много се радвам, че имаше до мен човек, който да ме навигира, докато изяснявам концептията си.”От дистанцията на времето Ани счита първоначалната си нагласа, че в рамките на три месеца би могла да промени нещо в образователната система, за наивна. ,,Определено нямах дълбочината, която ми даде работата с моята менторка.
ABLE Mentor ми помогна бързо да порасна за тези три месеца - като начин на мислене, като зрялост на идеите, като воля да продължавам дори когато ми е трудно.Имаше момент, когато се бях демотивирала след всички конференции, на които отидох, и всички експерти, които чух. Усетих огромно количество негативизъм по темата образование навсякъде, това в един момент започна да ми се отразява. ABLE Mentor ми помогна да си кажа, че да, глобално аз нищо не мога да променя, но и малките неща, които правя, със сигурност оказват влияние.
Научих се да правя малки промени, когато търся голяма такава, да подхождам и към живота така.”Стъпката, която Ани избира да направи, за да даде своя принос към промяната в образователната система, е да стане част от екипа на ABLE Mentor. ,,За мен ABLE Mentor е програма в сфератана неформалното образование. Присъединих се към екипа не само заради силната енергия, която бях усетила по време на физическите събития, ами и защото хората там бяха супервдъхновяващи. Осъзнах, че искам да работя с млади хора и да подпомагам тяхното развитие."
Това да имаш към кого да се обърнеш - било то за съвет, за помощ, за вдъхновение - това е смисълът на ABLE Mentor.”
Ани с екипа на ABLE Mentor
Моят проект в програмата започна като социален, но с времето се превърна в преживяване, което развива мен самата и моите знания и умения.”Още от първия си сезон като доброволец Ани се включва и в процеса на подбор на ментори. Тогава е само на 16, но пък възрастта ѝ помага по неочакван начин: ,,Реакцията на хората, когато видеха, че аз ще ги интервюирам, за мен беше показателна. Някои директно се дръпваха и се питаха как така специалист като тях бива интервюиран от 16-годишна. Това ме показваше, че този човек не е готов да бъде ментор, защото не приема другия като равен. Това са често хора, които търсят едва ли не учителски или възпитателски роли. Ние търсим някой, който ще ни види и ще каже: ,,О, колко яко! Вие вече правите интервюта!” Важни качества са мотивацията и търпението, но добрите ментори носят лъчезарност и позитивна енергия. Това не е нещо, което можеш да напишеш като критерий на лист хартия - ,,лъчезарен”. То просто се усеща в отсрещния човек.
Смятам, че всички несъзнателно търсим някаква слънчевост в ментора.
Ани в ролята си на доброволец с ученичка от програмата
Най-много ми харесаха в нея не всичките квалификации и огромния опит, а това, че започна с мен от нулата, вярваше, че мога, и ме зареждаше със слънчевата си енергия.От нея лъхаха такава жизненост, такава мотивация, че ги споделяше с мен в моментите, когато се отчайвах. Може би затова аз търся нейното излъчване във всички ментори. Тя имаше изключително богат опит в сферата на неформалното образовние, но идваше с мен на конференции, които едва ли за нея са представлявали интерес. Надали там е чула нещо ново. Когато ги коментирахме след това обаче, винаги ме караше да се чувствам сякаш и за нея всичко е било ново”. В училище има стриктни правила и е по-трудно да откриеш пространство за креативност, споделя Ани. Много често ученически идеи биват посрещани с критика или отхвърляни като нереалистични. В ABLE Mentor не само менторите ти дават много, а средата е съвсем различна - идеите предизвикват не осъждане, а вълнение и радост.
Подкрепата не приключва след тези три месеца в програмата, а продължава толкова дълго, колкото се нуждаеш от нея. ,,Общността е там, хората ги има, във всеки един момент можеш да се свържеш с тях. Моя позната, която участва в АBLE Mentor преди година и половина, си търсеше стаж. Написа съобщение в групата и два дни по-късно вече имаше договор."Приключението на Ани в ABLE Mentor е пъстро. Има моменти, когато се чувства объркана и се чуди дали доброволчеството е правилният избор. Не би ли било по-добре да си намери работа например? През първия си семестър в специалност ,,Информационни технологии” на НБУ Ани временно се отдръпва от ABLE Mentor. С това идва и осъзнаването, че нещото, което я е тласкало напред и я е мотивирало, е било именно доброволчеството. ,,Активната ми роля в ABLE Mentor толкова дълго ме е дефинирала, че когато пропуснах само малко повече от месец срещи на екипа и събития, направо се почувствах загубена. Дадох си сметката, че за тази програма винаги ще намирам време, защото имам нужда да усещам позитивната енергия на средата.” През шестте сезона на активна работа за развиването на програмата, Ани успява да подкрепи растежа на близо 400 младежи. Струва ни се, че това никак не е малка стъпка към голямата мечта за по-добри образователни възможности в България.
Ани като водеща на сезон
Ще подкрепим всеки ученик, който иска да работи активно за своето развитие.
Защото да сме част от растежа за нас е чест и привилегия.
Защото вярваме, че така заедно градим по-добро общество.
Защото знаем, че можем.
Вие искате ли да се включите?