fbpx

,,Научих се да правя малки промени, когато търся голяма такава.”

Първият досег на Анна Динева до ABLE Mentor е още в осми клас, когато тя отива на събитие, организирано от участничка в програмата. Докато трима завладяващи лектори споделят своя опит, Ани не разбира съвсем какво общо има ABLE Mentor, но усеща, че и тя иска да се включи. Изчаква търпеливо две години и в 10. клас кандидатства с идея за проект в областта на неформалното образование и младежко развитие.

,,Първоначално исках да постигна съществена промяна в образователната система в България,” спомня си Ани. ,,Моята менторка Грациела Щерева ми помогна да намеря правилния за себе си формат на проект, който да ми бъде максимално полезен в рамките на тези три месеца. Решихме да започнем от опознаване на образователната ни система и нейните алтернативи.
Започнахме да търсим запознанства с представители на организации, които активно подготвят проектозакони и се борят за реформи. Посещавахме различни събития, така че да науча повече по темата. За да проследим къде се къса веригата на комуникация и се губи синхронът между трите целеви групи на образованието, изготвихме и специализирани анкети: за ученици, за учители и за родители. Анкетите имаха голям успех - особено ученическата, която показваше колко много всички ученици се нуждаем от някаква промяна и колко много ни се иска да говорим за това, защото реално никой никога не ни пита. На финалното събитие представих резултатите от проучването си и ги използвах като отправна точка за назоваване на някои от основните проблеми в образователната система. Всички хора в залата по един или друг начин се замислиха какво в действителност се случва зад кулисите.
Много се радвам, че имаше до мен човек, който да ме навигира, докато изяснявам концептията си.”
От дистанцията на времето Ани счита първоначалната си нагласа, че в рамките на три месеца би могла да промени нещо в образователната система, за наивна. ,,Определено нямах дълбочината, която ми даде работата с моята менторка.
ABLE Mentor ми помогна бързо да порасна за тези три месеца - като начин на мислене, като зрялост на идеите, като воля да продължавам дори когато ми е трудно.
Имаше момент, когато се бях демотивирала след всички конференции, на които отидох, и всички експерти, които чух. Усетих огромно количество негативизъм по темата образование навсякъде, това в един момент започна да ми се отразява. ABLE Mentor ми помогна да си кажа, че да, глобално аз нищо не мога да променя, но и малките неща, които правя, със сигурност оказват влияние.
Научих се да правя малки промени, когато търся голяма такава, да подхождам и към живота така.”
Стъпката, която Ани избира да направи, за да даде своя принос към промяната в образователната система, е да стане част от екипа на ABLE Mentor. ,,За мен ABLE Mentor е програма в сфератана неформалното образование. Присъединих се към екипа не само заради силната енергия, която бях усетила по време на физическите събития, ами и защото хората там бяха супервдъхновяващи. Осъзнах, че искам да работя с млади хора и да подпомагам тяхното развитие."

Чрез различните си роли в екипа Ани развива професионални умения. ,,В началото се учех как да работя в екип и да съгласувам нещата, които правя. За мен беше новост да съм част от такава голяма група от хора, която се подкрепя и си помага. Не бях свикнала да моля за помощ, а когато не можех да се справя с нещо, просто си казвах, че няма да спя няколко нощи и ще го направя. ABLE Mentor ми показа колко е важна подкрепата на хората около теб. Започнах по-добре да си организирам времето, по-ясно да общувам. Като координатор на екипи се научих да бъда медиатор, да намирам допирни точки с хора на различни възрасти. Започнах също и да се гордея с младите хора в България. С всеки един сезон все повече и повече се възхищавах на гениалните идеи, които идваха от тях.
Моят проект в програмата започна като социален, но с времето се превърна в преживяване, което развива мен самата и моите знания и умения.”

Още от първия си сезон като доброволец Ани се включва и в процеса на подбор на ментори. Тогава е само на 16, но пък възрастта ѝ помага по неочакван начин: ,,Реакцията на хората, когато видеха, че аз ще ги интервюирам, за мен беше показателна. Някои директно се дръпваха и се питаха как така специалист като тях бива интервюиран от 16-годишна. Това ме показваше, че този човек не е готов да бъде ментор, защото не приема другия като равен. Това са често хора, които търсят едва ли не учителски или възпитателски роли. Ние търсим някой, който ще ни види и ще каже: ,,О, колко яко! Вие вече правите интервюта!” Важни качества са мотивацията и търпението, но добрите ментори носят лъчезарност и позитивна енергия. Това не е нещо, което можеш да напишеш като критерий на лист хартия - ,,лъчезарен”. То просто се усеща в отсрещния човек.
Смятам, че всички несъзнателно търсим някаква слънчевост в ментора.
Ани за първи път усеща такава сгряваща енергия у Грациела Щерева. ,,Моята менторка имаше уникална къдрава, рижаво-червеникава коса, с която веднага ми напомни на Пипи Дългото Чорапче.
Най-много ми харесаха в нея не всичките квалификации и огромния опит, а това, че започна с мен от нулата, вярваше, че мога, и ме зареждаше със слънчевата си енергия.
От нея лъхаха такава жизненост, такава мотивация, че ги споделяше с мен в моментите, когато се отчайвах. Може би затова аз търся нейното излъчване във всички ментори. Тя имаше изключително богат опит в сферата на неформалното образовние, но идваше с мен на конференции, които едва ли за нея са представлявали интерес. Надали там е чула нещо ново. Когато ги коментирахме след това обаче, винаги ме караше да се чувствам сякаш и за нея всичко е било ново”. В училище има стриктни правила и е по-трудно да откриеш пространство за креативност, споделя Ани. Много често ученически идеи биват посрещани с критика или отхвърляни като нереалистични. В ABLE Mentor не само менторите ти дават много, а средата е съвсем различна - идеите предизвикват не осъждане, а вълнение и радост.
Подкрепата не приключва след тези три месеца в програмата, а продължава толкова дълго, колкото се нуждаеш от нея. ,,Общността е там, хората ги има, във всеки един момент можеш да се свържеш с тях. Моя позната, която участва в АBLE Mentor преди година и половина, си търсеше стаж. Написа съобщение в групата и два дни по-късно вече имаше договор."
Приключението на Ани в ABLE Mentor е пъстро. Има моменти, когато се чувства объркана и се чуди дали доброволчеството е правилният избор. Не би ли било по-добре да си намери работа например? През първия си семестър в специалност ,,Информационни технологии” на НБУ Ани временно се отдръпва от ABLE Mentor. С това идва и осъзнаването, че нещото, което я е тласкало напред и я е мотивирало, е било именно доброволчеството. ,,Активната ми роля в ABLE Mentor толкова дълго ме е дефинирала, че когато пропуснах само малко повече от месец срещи на екипа и събития, направо се почувствах загубена. Дадох си сметката, че за тази програма винаги ще намирам време, защото имам нужда да усещам позитивната енергия на средата.” През шестте сезона на активна работа за развиването на програмата, Ани успява да подкрепи растежа на близо 400 младежи. Струва ни се, че това никак не е малка стъпка към голямата мечта за по-добри образователни възможности в България.




 

Ще подкрепим всеки ученик, който иска да работи активно за своето развитие.
Защото да сме част от растежа за нас е чест и привилегия.
Защото вярваме, че така заедно градим по-добро общество.
Защото знаем, че можем.
Вие искате ли да се включите?